کد خبر: ۱۶۳۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
فضای مجازی؛

راه‌های درمان اعتیاد رسانه‌ای 

تشویق و تنبیه نیز یکی از راهکارهای مؤثر و عملی در درمان اعتیاد به رسانه است. تحقیقات نشان داده است که استفاده از تشویق مؤثرتر است و اگر افراد فقط در زمان معین شده از اینترنت و یا تلویزیون استفاده کردند، خود را تشویق کنند و به خود پاداش بدهند. 

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، اگر افراد بیش از زمان تعیین شده از رسانه استفاده کردند، خودشان را جریمه کنند؛ مثلاً از برخی کارهای موردعلاقه محروم نمایند.


 افزایش ارتباط با خانواده و دوستان
 رابطۀ چهره به چهره با عزیزان و بستگان نیز یکی از مؤثرترین راه‌ها برای درمان اعتیاد رسانه‌ای است؛ چرا که بسیاری از مواقع اعتیاد به اینترنت و رسانه ناشی از کمبود ارتباطات سالم و مؤثر در زندگی است. 


 کاهش استفاده از ابزار رسانه‌ای
افرادی که دچار اعتیاد رسانه‌ای هستند، سعی کنند وسایلی را که ارتباط آنها را با دنیای مجازی فراهم می‌کنند، کمتر لمس کنند. 
وقتی آنان برای لحظه‌ای گوشی خود را در دست می‌گیرند و صفحه آن را روشن می‌کنند، انواع پیام‌ها را روی صفحه خود می‌بینند و وسوسه می‌شوند که آنها را چک کنند. 


ممکن است حس کنند هر لحظه چیزی در جریان است که آنها از آن بی‌خبرند. اما اگر گوشی خود را کمتر در دست نگه دارند و از آن دور باشند، کمتر وسوسه خواهند شد که در فضای مجازی پرسه بزنند.

 آیا شما هم یک ویندوشاپِر فجازی هستید؟


ویندوشاپرها windowshopper پاساژگردهای فضای مجازی‌اند که ساعت‌ها بی هدف وب‌گردی می‌کنند، از این سایت به آن سایت، از این صفحه به آن صفحه و از این کانال به آن کانال و گروه سر می‌زنند، نه این که دنبال مطلب خاصی هستند؛ بلکه صرفاً بر اساس یک کنجکاوی کنترل نشده و به این دلیل که از این کار لذت می‌برند.


 ویندوشاپینگ نه تنها یک مسئله فرهنگی که یک معضل اخلاقی نیز هست؛ چرا که پیامدهایی چون اتلاف وقت، از بین رفتن سرمایه، بازماندن از کارهای مفید، انباشتن ذهن از مطالب بی فایده یا کم فایده و غیرضروری، و اعتیاد مجازی را به دنبال دارد که البته هر یک از این‌ها خود موجب مشکلات و معضلات دیگری نیز دیگر می‌شود.

 

تشویق و تنبیه نیز یکی از راهکارهای مؤثر و عملی در درمان اعتیاد به رسانه است. تحقیقات نشان داده است که استفاده از تشویق مؤثرتر است. 
اگر افراد فقط در زمان معین شده از اینترنت و یا تلویزیون استفاده کردند، خود را تشویق کنند و به خود پاداش بدهند. 

راه‌های درمان اعتیاد رسانه‌ای 

 

انتهای خبر/

 

نظرات بینندگان